11 juni 2026

Pride The Hague van start gegaan

Pride The Hague is geopend met het hijsen van de Intersekse Progress-vlag bij het Haagse stadhuis. Daarmee gaf burgemeester Jan van Zanen het startsein voor een week waarin zichtbaarheid, gelijkwaardigheid en verbinding centraal staan. In de stad worden meer dan zeventig activiteiten georganiseerd door COC Haaglanden en verschillende queer organisaties.

Na de opening kwamen bezoekers samen in Amare voor een Queer Markt, optredens en gesprekken over de geschiedenis van de queer gemeenschap en de rol van activisme. Verschillende organisaties, artiesten en initiatiefnemers namen deel aan het programma.

Onder het thema ‘Proud to be United’ vinden verspreid door Den Haag activiteiten plaats op het gebied van kunst, cultuur, ontmoeting en debat. De organisatie wil daarmee aandacht vragen voor acceptatie, inclusiviteit en gelijke rechten.

Ook station Den Haag Centraal krijgt een rol tijdens de Pride-week. In de stationshal wordt een glazen kas ingericht als ontmoetingsplek met activiteiten en informatie. Daarnaast komt er een speciaal Pride Change Station waar bezoekers zich kunnen omkleden en voorbereiden op de Pride Walk.

De Pride Walk vormt een van de belangrijkste onderdelen van het programma. De tocht voert door het centrum van Den Haag en staat in het teken van zichtbaarheid en solidariteit. De wandeling begint bij het Internationaal Homomonument op de Koekamp en eindigt daar ook weer. Aansluitend vindt een Pride Party plaats met optredens van verschillende artiesten.

Volgens de organisatie groeit Pride The Hague ieder jaar verder uit tot een breder evenement waarin ontmoeting, viering en maatschappelijke betrokkenheid samenkomen. Naast de activiteiten tijdens de Pride-week wordt ook buiten deze periode gewerkt aan initiatieven rond inclusiviteit en zichtbaarheid in de stad.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com