Ondernemers in de horeca en detailhandel in Den Haag kunnen vanaf 1 januari 2026 opnieuw subsidie aanvragen voor energiebesparende maatregelen. De regeling biedt eerst een gratis energie- of duurzaamheidsscan, uitgevoerd door een onafhankelijke adviseur. Tijdens dit onderzoek van ongeveer een uur wordt bekeken welke maatregelen binnen vijf jaar kunnen worden terugverdiend. De scan geeft inzicht in mogelijke besparingen en in de wettelijke verplichtingen voor bedrijven.
Na de scan kunnen ondernemers subsidie krijgen om de geadviseerde maatregelen uit te voeren. De gemeente vergoedt tot 50 procent van de kosten per maatregel, met een maximum van 1.500 euro per maatregel. Voorwaarden zijn onder andere dat het bedrijf in Den Haag is gevestigd, ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel en dat de eerste maatregel zelf wordt betaald. Ondernemers kunnen zelf een afspraak maken voor de energiescan en vervolgens subsidie aanvragen.
