De gemeente Den Haag heeft richtlijnen vastgesteld voor inwoners en ondernemers tijdens het wereldkampioenschap voetbal. Daarmee wil de gemeente zorgen voor een veilige en toegankelijke openbare ruimte terwijl straten worden versierd en horeca langer open kan blijven.
In veel wijken kleurden straten oranje door versieringen van bewoners. De gemeente riep inwoners op om daarbij zorgvuldig om te gaan met de openbare ruimte. Objecten zoals lantaarnpalen, bomen en straatmeubilair mochten niet worden beschadigd en het gebruik van verf of spuitbussen werd afgeraden.
Bij het ophangen van versiering moest rekening worden gehouden met de doorgang voor hulpdiensten en verkeer. Brandweer, ambulances en politie moesten zonder belemmering door de straten kunnen rijden. Daarom golden minimale hoogtes en breedtes voor versiering boven de weg. Ook vuilniswagens en werkzaamheden in de straat speelden een rol bij deze richtlijnen.
Na afloop van activiteiten werd bewoners gevraagd de straat schoon achter te laten en na het toernooi alle versieringen te verwijderen. Daarnaast wees de gemeente op het belang van brandveilige materialen. Versiering moest voldoen aan veiligheidsnormen om brandrisico’s te beperken.
Ook voor horecaondernemers golden specifieke afspraken. Door het tijdsverschil met het toernooi konden wedstrijden laat plaatsvinden. Daarom werd het mogelijk gemaakt om langer open te blijven. Voor één van de wedstrijden gaf de burgemeester een collectieve nachtontheffing, waardoor bepaalde horecazaken tot in de vroege ochtend open mochten zijn.
Ondernemers konden daarnaast op andere dagen gebruikmaken van een regeling om hun openingstijden te verruimen, mits dit vooraf werd gemeld. Ook mochten zij tijdelijk schermen op terrassen plaatsen om wedstrijden te tonen, zolang deze niet gericht waren op de openbare weg en binnen de bestaande regels bleven.
De gemeente benadrukte dat bewoners en ondernemers rekening moesten houden met omwonenden, vooral bij extra geluid. Waar nodig kon een geluidsontheffing worden aangevraagd.
Met deze maatregelen probeerde de gemeente het WK-voetbal in goede banen te leiden, met aandacht voor veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in de stad.
