11 juni 2026

Haagse Markt start proef met afvalscheiding

Op de Haagse Markt is een proef gestart om afval beter te scheiden en statiegeldverpakkingen makkelijker in te leveren. Verpact en de gemeente Den Haag werken daarbij samen met marktondernemers aan een schonere markt en betere recycling van verpakkingen.

Als onderdeel van de aanpak zijn twee speciale statiegeldmarktkramen geopend. Bezoekers kunnen daar flesjes en blikjes inleveren en het statiegeld laten uitbetalen of doneren. Daarnaast doen twintig ondernemers mee aan een proef waarbij verpakkingsafval gescheiden wordt ingezameld.

Om afvalscheiding te stimuleren worden afvalcoaches ingezet. Zij begeleiden ondernemers en spreken bezoekers aan op het correct weggooien van afval. Volgens de betrokken partijen moet de combinatie van voorzieningen en begeleiding zorgen voor minder zwerfafval en een netter straatbeeld.

De Haagse Markt is de eerste locatie waar deze gebiedsgerichte aanpak wordt toegepast. Verpact wil soortgelijke projecten ook in andere grote steden uitvoeren. Daarbij wordt per gebied gekeken welke maatregelen nodig zijn om afvalinzameling en recycling te verbeteren.

De aanpak maakt deel uit van een bredere strategie rond statiegeld en hergebruik van verpakkingen. Verpact richt zich daarbij op locaties waar veel mensen samenkomen en veel verpakkingen worden gebruikt en weggegooid.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com