11 juni 2026

Onderzoek naar diefstal op Haagse begraafplaats

Het Openbaar Ministerie onderzoekt een medewerker van de gemeentelijke begraafplaats aan de Kerkhoflaan in Den Haag op verdenking van diefstal en witwassen. De 60-jarige Hagenaar zou tijdens zijn werkzaamheden kostbaarheden uit graven hebben weggenomen.

De man was onder meer verantwoordelijk voor het delven en ruimen van graven. Volgens het onderzoek zou hij sieraden, gouden vullingen en andere waardevolle voorwerpen hebben meegenomen. Uit gegevens van een opkopersregister bleek dat voorwerpen zouden zijn verkocht aan een goudhandel.

De verdachte werd aangehouden en voorgeleid aan de rechter-commissaris, die zijn voorarrest verlengde. Inmiddels heeft het Openbaar Ministerie besloten dat hij de verdere behandeling van de zaak in vrijheid mag afwachten. Het strafrechtelijk onderzoek loopt nog.

De gemeente Den Haag zegt volledig mee te werken aan het onderzoek. Daarnaast wordt in opdracht van de gemeente een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de gang van zaken op de begraafplaats.

Het college van burgemeester en wethouders noemt de verdenkingen ernstig en wijst op de mogelijke impact voor nabestaanden van overledenen die op de begraafplaats zijn begraven. Nabestaanden met vragen kunnen contact opnemen met de gemeente.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com