Het voormalige RDW-kantoor aan de Fruitweg 262 in Den Haag heeft de Leegstandsaward 2025 gewonnen. De zes bovenste kantooretages van het pand staan al 34 jaar leeg, sinds de Rijksdienst voor het Wegverkeer in december 1991 vertrok naar Zoetermeer.
Straat Consulaat maakte de winnaar op 30 september bekend tijdens de Avond van de Leegstand in Theater in de Steeg. De uitverkochte zaal was gevuld met onder anderen wethouder Wonen Co Engberts, raadsleden Peter Mekers (D66), Vincent Thepass (GroenLinks) en Arjen Dubbelaar (Hart voor Den Haag), architect Filip Mens en Frank Wassenberg van Platform 31. Cabaretier en schrijver Sjaak Bral presenteerde de avond.
De Achterban van Straat Consulaat, een groep mensen met ervaring van dakloosheid, had vijf voorbeelden van leegstand genomineerd. Via een internetstemming bepaalde het publiek de uitslag. Het RDW-kantoor kreeg de meeste stemmen, gevolgd door De Groene Toren aan de Prinses Beatrixlaan (28.000 vierkante meter leeg sinds 2021) en de Shell Campus aan de Carel van Bylandtlaan (21.000 vierkante meter leeg sinds 2021). Ook het Wijndaelercentrum en De Bincker stonden op de nominatielijst.
Peter Bos van Straat Consulaat noemt de uitslag terecht: “34 jaar leegstand terwijl Den Haag kampt met een wooncrisis – dat is onacceptabel. Met deze award laten we zien waar het misgaat en vragen we om concrete actie.”
Tijdens het debat bleek steun voor een stevige aanpak van leegstand, van politici van links tot rechts. Wethouder Engberts kondigde aan: “De leegstandsverordening gaat er komen en ik heb ook financiële dekking gevonden voor de aanpak.” Architect Filip Mens presenteerde een plan met meer dan honderd woningen voor de invulling van de KPN Telefooncentrale, de winnaar van vorig jaar.
Straat Consulaat vraagt de gemeente om bedrijfspanden op te nemen in de leegstandsverordening, een actief aankoopbeleid te voeren en transformatie naar betaalbare woonruimte voor dakloze mensen te stimuleren. Directeur Jan de Vries: “Dakloosheid is op te lossen – bijvoorbeeld door leegstand aan te pakken. We blijven onvermoeibaar inzetten op het recht op wonen voor iedereen.”
